Prvýkrát v histórii budú vlaky medzi Bratislavou a Košicami premávať každú hodinu

Dnes v kategórii: Slovensko 0

23.10.2024 (SITA.sk) - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od polovice decembra 2024 prichádza s významnými zmenami v Grafikone vlakovej dopravy 2024/2025. Súčasťou zmien sú aj 4 zrýchlené vlaky, ktoré prepoja Bratislavu a Košice za 5 hodín, čím sa ešte viac zlepší spojenie medzi týmito dvoma mestami. Hlavným cieľom týchto návrhov je zlepšenie dostupnosti a komfortu cestovania s výrazným zahustením dopravy na hlavných trasách a novými možnosťami spojov na regionálnych linkách pre milióny Slovákov.

Nový grafikon: viac vlakov a lepšie spojenie

Prvýkrát v histórii Slovenska bude medzi Bratislavou a Košicami zavedený pravidelný hodinový takt, pričom vlaky budú odchádzať každú hodinu. Z Bratislavy bude prvý vlak odchádzať o 3:27 a posledný o 18:27, zatiaľ čo z Košíc sa prvý vlak vydá na cestu o 4:07 a posledný o 19:07.

"Premávka vlakov v diaľkovej doprave každú hodinu je európskym štandardom, ako vidíme v Českej republike, Rakúsku, Maďarsku a Švajčiarsku. Som rád, že tento štandard budeme mať konečne aj na Slovensku. Zavedením hodinového taktu prispejeme k zlepšeniu spojenia pre 90 % obyvateľov," uviedol Jozef Ráž, minister dopravy Slovenskej republiky.

Zlepšenie dostupnosti a nové možnosti spojení

Okrem posilnenia spojov na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami pridá ZSSK viac ako 120 nových vlakov denne na ďalších kľúčových trasách po celom Slovensku, čo bude viac ako 1 800 vlakov denne. Ide najmä o trasy Galanta – Trnava, Senica – Kúty, Zvolen – Banská Bystrica, či Košice – Prešov – Lipany a Košice – Poprad. Nové medzinárodné spojenie na trase Púchov – Horní Lideč tiež prispeje k posilneniu prepojenia regiónov. Vznikne nové denné spojenie Nitry s Bratislavou vlakmi REX, ktoré budú premávať každé dve hodiny v oboch smeroch počas celého dňa.

Výsledky prieskumov: čo chcú cestujúci

Na základe zákazníckych prieskumov medzi cestujúcimi ZSSK sa ukázalo, že 42 % cestujúcich nie je spokojných s počtom vlakových spojení za deň a 46 % s prípojmi na iné vlaky. Až 52 % respondentov nie je spokojných s prípojmi na autobusy. Nové vlakové spojenia majú za cieľ reagovať na tieto potreby cestujúcich a zlepšiť celkové spojenie.

"Na základe spätnej väzby od našich cestujúcich sme sa rozhodli zaviesť častejšie spojenia, ktoré im umožnia jednoduchšie plánovať svoje cesty a lepšie nadväzovať na ďalšie formy dopravy," povedal Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Vylepšený komfort a kapacita

Cestujúci sa môžu tešiť na nové a predĺžené vlaky, ktoré budú disponovať viacerými vozňami pre väčší komfort a nižšiu preplnenosť. Vlaky medzi Bratislavou a Košicami budú 10-vozňové, kde bude ZSSK postupne dopĺňať povinné miestenkovanie. To je v súčasnosti už v prvej, postupne ZSSK plánuje zavádzať miestenkovanie aj v časti druhej triedy (nie v celom vlaku). Zrýchlený ranný a večerný pár Expres so skráteným cestovným časom na 5 hodín bude povinne miestenkový s minimálne 550 miestami na sedenia, cena bude ako v bežnom Exprese. Tie budú mať menej zastávok ako pôvodných 17 (Bratislava hl. st., Bratislava-Vinohrady, Trnava, Trenčín, Žilina, Liptovský Mikuláš, Poprad-Tatry, Spišská Nová Ves, Kysak a Košice).

Vo všetkých vlakoch medzi Bratislavou a Košicami si budú môcť seniori a študenti uplatniť 100 % zľavu z cestovného, čo je významná novinka, keďže v zrýchlených vlakoch doteraz zľavy neplatili.

"Najväčším prínosom je pridanie až 10 nových vlakov denne medzi Bratislavou a Košicami, čím sa celkový počet zvýši na 32 vlakov denne. To prispeje k lepšiemu rozloženiu cestujúcich vo vlakoch a väčšej možnosti výberu termínov," dodal Peter Helexa.

Ekologická udržateľnosť a dekarbonizačné plány

Nové vlakové spojenia prispievajú k napĺňaniu dekarbonizačných plánov Slovenska, čím železnica plní svoju úlohu ako ekologicky najšetrnejšia forma dopravy. ZSSK odhaduje, že tieto zmeny prispejú k preprave o 2,5 milióna cestujúcich ročne viac, čo podporí trvalo udržateľnú mobilitu.

Modernizácia a digitalizácia služieb

ZSSK zároveň plánuje rozsiahlu modernizáciu a digitalizáciu svojich služieb. Vo vlakoch sa výrazne zlepší pokrytie Wi-Fi pripojenia a rýchlosť internetu, čo cestujúcim umožní pohodlne pracovať alebo relaxovať počas cesty. Rozširujú sa tiež možnosti digitálnych riešení pre jednoduchší nákup cestovných lístkov a plánovanie ciest.

Dominik Drevický

Informačný servis

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.